MANUSIA VS TEKNOLOGI

agaknya kita ni dulu pun macam tu jugak yer.
cuba bayangkan kalau semua kita ni masih lagi berada dalam zaman batu (stone age)
tiba tiba… hahhh ambik kau depan mata ada satu alat yang boleh berkata-kata…
agaknya television pun akan dijadikan bahan sembahan…agaknyalah…

ye laa…dulu pun batu pun dijadikan sembahan
pasir di tepi pantai pun ada jer orang yang sembah…hairan sungguh.
nasib baik kita ni dilahirkan dalam Islam dan menjadi umat Muhammad.

agaknya apa dialog gambar di atas tu.
agaknya kalau tv tu boleh berkata-kata, apa dia nak kata agaknya?

yang pertama sekali dia pun hairan agaknya tengok manusia ni.
ye lah. kita ni ada akal fikiran tapi dia takde akal.
tapi yang hairannya manusia ni tak boleh nak memikirkan mana baik mana buruk.

agaknya tv tu kalau dia nak meluahkan perasaan pun…
dia akan kata… agaknya aku ni lebih baik daripada manusia.
sekurang-kurangnya banyak juga manfaat yang boleh aku bagi pada mereka.
tapi apa yang mereka buat pada aku.
aku cuma dijadikan alat untuk dieksploitasikan.

tapi…kalau aku bagi banyak keburukan pada manusia pun.
apa salahnya…kah…kah…kah…
memang manusia tu bodoh…Allah dah bagi akal.
tapi tak nak membezakan mana baik dan buruk.
manfaatkan segala kebaikan yang aku bagi dan tinggalkan segala keburukan yang ada pada aku.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: